Mina Kameror

Fick en kommerntar angående vilken kamera jag har, eller snarare min kompis som undrade eftersom hon tittar efter en!
.
Den heter Nikon D80, det var min pappa som hade den först, men jag fick den senare i present eftersom jag fotar ganska mycket. Hade en kamera sen innan, Canon PowerShot SX10IS, som jag inte riktigt har koll på om det är en systemkamera eller inte. Men den har jag tagit mååånga bilder med, tyvärr är alla borta nu sedan ett datorbyte...Eller de kanske finns någonstanns, men har inte sett några av de bilderna på några år! Om jag inte minns fel har man vanliga AAA-batterier i den, smart! (men laddar ur betydligt snabbare än min andra tyvärr). Man kan filma med den och den är väldigt lätt och bra att förstå. (Nu blir jag sugen på att ta fram den igen och se om jag har några bilder kvar på den samt testa fota lite!)
.
Canon PowerShot SX10IS (INTE den jag använder idag)
Den kameran jag använder idag heter alltså Nikon D80, en ganska "vanlig" systemkamera tror jag. Jag har verkligen inte koll på vilken kamera som är "bra" eller "dålig" när det kommer till dessa kameror men jag gillar min! Jag har haft den i några år men fram tills för nån/några månader sen har jag fotat alltig på auto typ, men nu när jag börjat med manuellt (inte manuellt fokus dock, fattar inte hur man gör) märker jag vilken sjuk skillnad det är. Auto = grått och tråkigt! Denna kamera är lite svårare att förstå, och jag vet långt ifrån vad alla knappar och symboler betyder haha...Men jag har aldrig heller läst manualen, så det jag kan om den har jag utforskat och kommit fram till själv, vilket är ett bra sett att lära känna sin kamera tycker jag!
.
Som sagt vet jag inte så mycket om vad som är speciellt med den, men den kom ut 2006 och såhär står det på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111695: "

- Sensor med en upplösning på 10.2 megapixel i DX format: Fin känslighet och bruskaraktär för fantastiska utskrifter i minst A3 format- Hög hastighet, 3 bps upp till 100 JPG (Stor, Normal) eller 6 NEF (Raw) i rad- Intern bildprocess med extremt fina reproduktioner av färg, med väldigt naturliga övergångar och ton.- Snabb och exakt autofokus, med 11 flexibelt placerade punkter och ett nyutvecklat system för Auto områdes AF- Direkt respons och extremt kort slutarfördröjning gör kameran klar direkt när läget att fånga bilden infinner sig- Snabbredigering redan i kameran. Applicera D-lighting, korrigering av röda ögon, filtereffekter, enfärgade bilder och bildöverlägg direkt i kameran- Full kompabilitet med Nikon´s Creative Lighting System. Intern blixt med möjlighet att trådlöst styra två grupper av externa blixtar (SB-800, SB-600 och SB-R200) separat"

.

Sen såg jag att det stor många recensioner om den här (konkreta och bra!) : http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12992, den hade fått bra betyg av många!

Nikon D80

Imorgon kan jag ta bilder med båda på samma saker så ni får se skillnad om ni vill!? Blir väl en ganska bra jämförelse :)



Kommentarer
Elin

Tack så mycket! :D

Det skulle vara jätte kul om du tog kort med båda.



Tack tack.



// Elin

2012-06-12 @ 06:48:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0