Facebook

Nästa fredags ska jag hålla ett föredrag i ca 10 min på engelskan om ett "event". Jag ska prata om Facebook och hur det bildades. Såg just klart filmen "The Social Network" som handlar om Facebook, Mark Zuckerberg samt alla runt i kring.

.

Det är ganska otroligt hur denna idé från ett par studenter vid Harvard University blev något som idag aktivt används av över 900 miljorer människor runt om i världen, det är nästan en miljard...och detta på mindre än 10 år.

Det är något som jag, och så gott som alla jag känner använder varje dag.

Hur blev det så? Om en vecka kommer jag veta, men om man tänker efter så borde det inte vara så invecklat.

.

På Harvard går det folk som har det väldigt bra ställt rent ekonomiskt och kontaktmässigt. Någon i denna position som börjar med en ny sak får oftast snart många anhängare. Facebook vart extremt populärt på Harvard, och senare på andra amerikanska universitet. Det spred sig som en löpeld. Har alla mina vänner Facebook och de använder det varje dag samt driver många konversationer på denna sida lämnas jag inte oberörd. En vanlig människa skulle nog iaf falla lite för grupptrycket och kolla in sidan om så var fallet.

.

Jag tror att detta var precis var många hade letat efter, ett sätt att ha alla dina vänner på ett ställe, där du hela tiden kan hålla kontakt, hitta nya kontakter, visa bilder, visa vem du dejtar och är tillsammans med osv. Ditt sociala liv, på nätet. Det är genialiskt.

Det faktum att det finns över hela världen gör det inte precis mindre attraktivt.

Vad gör Facebook annorlunda mot andra sidor? Själv tycker jag att Facebook är otroligt komplett, det har det mesta man vill ha. Och just detta med profilen, att man på några sekunder snabbt kan kolla upp vem någon är och få en liten uppfattning om den, tror jag är ganska unik. Klart man skulle kunna kolla på en annan sida, men eftersom så pass många använder Facebook kan du nästan vara garanterad att du hittar den. Det är en väldigt "ren" sida också.

"Vision

Facebook's mission is to give people the power to share and make the world more open and connected."

Connection och Facebook är ju typ samma ord nu, haha!

.

Vet inte riktigt vart jag vill komma, men Facebook är helt otroligt när man tänker efter, och filmen rekomenderas starkt.

Kram!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0