Facebook, youtube och barnuppfostran

Kikade in på aftonbladet imorse och såg denna artikel
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14355832.ab om en pappa, Tommy Jordan och hans dotter Hannah. Hans 15åringa dotter hade postat ett långt inlägg på facebbok där hon skrivit att hon var som sina föräldrars slav, inte hade någon fritid för att hon behövde göra en massa sysslor osv osv.
Då gjorde Tommy Jordan en video som han la upp på youtube och hennes fb där han läser upp exakt vad hon har skrivit för att sedan säga "hans version". I slutet av videon tar han upp sin pistol och skjuter 9 skott i hennes laptop medans han säger att hon måste betala för alla skott, som kostar 1 dollar styck. Alla åsikter kring denna video går helt skila vägar, där vissa tycker synd om flickan medans andra tycker att hans barnuppfostran är rätt.
Videon har snart 10 miljoner tittare på bara 3 dagar. Det är alltså flera miljoner människor som tittar varje dag.
Jag har svårt att säga vem av dottern eller pappan som har "rätt" eftersom man inte får höra dottern tala, men vad jag undrar är:
Pappan vart arg på sin dotter för att hon la upp något på FACEBOOK som fick honom att framstå i dåligt sken. Då förstår jag att pappan blir upprörd av men varför gör han då SAMMA SAK? Han säger att han lagt upp videon på hennes facebooklogg så att hennes vänner kan se den, och på youtube?! Snacka om dubbelmoral, han gör ju EXAKT samma sak, fast värre!
.
.
Har man problem i en familj så pratar man om det, och är det tillräckligt allvarligt så går man till någon proffisionell. Men att låta hela världen ta del av familjeproblem är sjukt fel. Att denna pappa lägger upp detta på youtube så att hela världen kan se den är ju fel, men tänk på hans 15, snart 16åringa dotter som nu inte kommer få det så lätt för sig. ALLA i hennes skola och stad har väl sett denna, och det kan ju inte pappan ha missat?!
.
.
Skulle jag vara dottern och det är som hon beskriver i brevet tror jag att jag skulle packa mina saker och säga hej då till denna familj. Föräldrar ska vara föredömmen och visa vad som är rätt och fel, och att hänga ut sin dotter så att hela världen kan se vad hon skrivit är fel. Så jag skulle nog sagt upp kontakten med dem. Flyttat till en annan delstat typ.
.
.
Är det som pappan säger är han fortfarande dum i huvudet som lägger upp det på youtube, men det är inget fel i att ha sträng barnuppfostran, man måste sätta ned foten, men då på rätt sätt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0