Converse

Köpte nya converse idag efter någon dags beslusångest mellan dessa himmelsblåa och traditionellt röda. Men jag är så nöjd så! :)

Men visst gör ett drygt år mycket för ett par skor? Det är ca ett år converse håller för mig, sen är de helt slut! Och ja, jag håller med om att 700 kr för lite färgat tyg och gummi är helt äckligt överprisat, men de är ju så snygga!


Men vad kan ett par converse kosta att tillverka? (De tillverkas i Vietnam) Säg 20 spänn och så transport på det...kanske en tia till (är nog i överkant tänkt, men transport är inte mitt område) sen lite moms och sånnt, men bortser man från det, då gör Converse vinst drygt 23 gånger om...per PAR. Helt jävla SJUKT.

Så tänkte jag att jag kan köpa på mig lite skor när jag åker till Turkiet senare i sommar, alltså kopior, plagiat. Men då stödjer jag plagiathandeln som både känns fel och är rent juridiskt fel. Men som pappa och min gamla SO-lärare från högstadiet säger så tillverkas många dyra märkeskläder/skor/dyl. i samma fabrik. Och köper jag fejk-converse för 50-100 spänn så ger jag ju någon stackare jobb dessutom.


Är det rätt med plagiat, tjänar storföretagen, (converse t.ex.) redan tillräckligt? Eller ska rätt alltid vara rätt och storföretagen vara utan konkurrens men slippa alla som vill kopiera DERAS produkt?
Vad tycker ni som läser?



Kommentarer
Josse

De var sjukt snygga! Har inte sätt så många som har den färgen heller! :)

2013-06-29 @ 20:14:41
URL: http://barajosse.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0